onsdag 8 oktober 2014

Hjälpa flyktingar på plats

Det där med att hjälpa flyktingar på plats, tycker jag är en fin tanke. Och den ekonomiska ekvationen är ju busenkel. Jämför priserna på ett tält med en hyresrätt i Sverige. Eller priset för en matranson bestående av en säck kidneybönor, lite mjöl, olja, salt och socker. Tillräckligt för att hålla någon vid liv, såvida man inte behöver sälja sin mat för att köpa blöjor, skor eller myggnät. Och vad kostar skolgången om man trycker in 200 barn i den provisoriska skolsalen, sittandes på golvet, utan läromedel och med en lärare som jobbar näst intill gratis? Om man dessutom inte har tillgång till fungerande latriner, rent vatten eller sjukvård, får man ju ner kostnaden ännu mer och kan således hjälpa ännu fler!

      I sådan här misär lever de flesta av världens flyktingar. Självklart behövs det resurser att hjälpa på plats, men pengar är tyvärr inte lösningen och inte heller det största problemet. Som flykting har du i princip inga rättigheter. Du får inte röra dig utanför flyktinglägret och har inget arbetstillstånd. Du är fastlåst i en beroendeställning, som endast kan lösas genom att du ges rättigheter.

      Trygghet kan inte köpas för pengar. Hopp och livskraft är ingen handelsvara. Fred på jorden och respekt för alla människors lika värde vore den allra bästa lösningen. Men tills den dagen: Låt oss dela med oss av vårt överflöd och hjälpa i alla fall några av de 50 miljoner som idag är på flykt.

      "Jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig." /Jesus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen.se Personligt